Doç. Dr. Gökmen ÖZTÜRK Lazerle Hemoroid Tedavisinde Soruları Yanıtlıyor!

[00:00:08.05] Spiker: TGRT EU ekranlarından sağlıklı günler sevgili izleyiciler. Doktorlar konuşuyor programı ile karşınızdayız. Bu gün sizlere ciddi sağlık sorunlarından hemoroidten bahsedeceğiz ve aramızda çok değerli bir konuğumuz olacak. Kendisi hemoroid tedavisinde Türkiye’nin en tecrübeli hekimlerinden birisi olan Meden Live Sağlık Grubu’ndan Genel Cerrahi Uzmanı Dr. Gökmen Öztürk, bu gün programımıza konuk oluyor. Gökmen Hocam’ı Türkiye’de ilk defa longo yöntemi ile hemoroid tedavisinin ve 2014 yılında lazer, neo lazer ve smart lazer uygulamalarını ilk uygulayan hekimlerden bir tanesi olması ile tanıyoruz. Bu gün hemoroid ve anal hastalıkları için Gökmen Bey’i konuk etmemizin sebebi, hemoroid tedavisinde 16 bine yaklaşan başarılı operasyonu bizzat gerçekleştirmiş olmasıdır. Dilerseniz hocamızı bir de kendisinden dinleyelim. Ben hemen Gökmen Hocama dönmek istiyorum. Öncelikle hoşgeldiniz hocam nasılsınız?

[00:00:59.18] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Hoşbulduk. Teşekkür ederim, siz nasılsınız?

[00:01:01.20] Spiker: Bizler de iyiyiz sizleri gördük daha iyi olduk hocam. Bu yoğunluğunuzda bizleri kırmayıp geldiğiniz için çok teşekkür ederim sizlere.

[00:01:06.20] Doç. Dr. Gökmen Öztürk:  Ben teşekkür ederim çok sağolun.

[00:01:08.00] Spiker: Hocam öncelikle bizler sizleri tanıyoruz ama bir de izleyenler için sizleri tanıyabilir miyiz?

[00:01:11.22] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: 1971 yılında İstanbul’da doğdum. İlk, orta ve lise tahsilini İstanbul’da tamamladıktan sonra Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesine girdim. 1994 yılında fakülteden mezun oldum. Okmeydanı Eğitim Araştırma Hastanesi’nde genel cerrahi uzmanlık eğitimime başladım ve 2000 yılına kadar Okmeydanı Eğitim Araştırma Hastanesinde çalıştım. Sonra 6 yıl kadar Trabzon deneyimim var. Trabzon Devlet Hastanesi’nde çalıştım 6 yıl kadar. 2006 yılından beri de Medipol Üniversitesi’ne bağlı bi hastanede çalışmaktayım şu anda. 

[00:01:47.00] Spiker: Peki hocam, konumuz bu gün hemoroidten ve anal bölge rahatsızlıklarından bahsedeceğiz. Hocam anal bölge rahatsızlıkları, başka hastalıklar ile çok karıştırılıyor? Öncelikle nedir bahseder misiniz bize?

[00:01:56.23] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Şimdi anal bölge diye bahsedilen bölge işte bu hemoroid hastalığının da içerisinde olan bir kaç tane çeşit hastalığı barındıran bir bölge. Anal bölge, yani tıbbi literatürde tarif edersek makat dediğimiz, yani büyük abdestimizin çıktığı en son noktadan yaklaşık 5-6 cm’lik içeriye kadar olan kısmı içerisine alan bölgeye anal bölge diyoruz ve bu bölgede oluşabilecek olan hastalıklara da anal bölge hastalıkları diye adlandırıyoruz.

[00:02:30.07] Spiker: Peki nedir hocam bunlar?

[00:02:33.11] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Şimdi anal bölge hastalıklarından, herkesin bildiği ve sıklıkla bilinen üç hastalık var, bunlardan en önemlisi hemoroidel hastalık, diğer adı basur, halka arasında tarif edilen. Diğeri makat ağzı çatlağı, tıpta ismi ile anal fissür, yani anal makat ağız çatlağı. Diğeri makat ağzında apselerden sonra oluşan makat ağzı delikleri, yani halk arasında öyle bir tabir var, fistül diyoruz buna. Sonra makatta oluşan kaşıntılar ve makatta meydana gelen siğiller. Bunlar sıklıkla anal bölge dediğimiz o bölgede görülen hastalıkların içerisinde yer alıyor. 

[00:03:11.05] Spiker: Pek hocam birbirinden nasıl ayırt ediliyor, hastalar bunu…

[00:03:14.14] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Şimdi öncelikle şöyle, anal bölge hastalıkları içerisinde sıklıkla görülen hastalık basur ya da hemoroid hastalıkları diye adlandırılan hastalık. Basur ve hemoroid hastalıklarını biz öncelikle tıbbi olarak derecelendiriyoruz ama hastaların bu hastalıkta doktora başvuruş şikayetleri içerisinde birinci sırada kanama geliyor. Yani makattan kanama şeklinde kendini gösteriyor. Kanama da damlama şeklinde olabiliyor, [00:03:47.15] ?? deniyor buna veya işte büyük abdest ile karışık olabiliyor. Ama hemoroidel hastalıkta meydana gelen kanamanın en önemli özelliği şu, taze kandan bahsediyoruz. Yani taze, açık ve kırmızı renkli kanama ve dışkılama sırasında oluşan kanamadan bahsediyoruz. Dışkılama sırasında ve sonrasında oluşan kanama. Hemoroidel hastalığın bir de dış tarafta oluşan, dış hemoroid diye bahsettiğimiz kısmı var, o kısmında da içerisindeki o toplar damarlarda eğer kan pıhtılaşır ise buna trobüs deniyor yani o dıştaki hemoroidlerin içerisinde kanın pıhtılaşması,  buna tromboze hemoroid, yani…

[00:04:24.21] Spiker: Aslında en tehlikelisi diyebilir miyiz hocam? Yani sosyal yaşantıyı da etkiliyor.

[00:04:28.27] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Tehlikesi derken şöyle, dış hemoroid eğer içerisinde trombüs şeklinde bir durumla karşılaşırsak bir nevi orada kangren oluşuyor, kangrenin ağrısına hasta hissediyor. Bazen mesela çok eski zamandan beri hemoroidel hastalık şikayeti olan birisi ise bu kişi ve trobüs meydana geldiğiyse hemoroid pakesinin içerisinde, yani o hemoroidlerin içerisinde kan pıhtılaştıysa hastanın yaklaşık 15-20 gün kadar hayatında hiç hissetmeyeceği kadar çok şiddetli ağrılar ile karşılaşıyor. Bu dış tarafta görülen hemoroidin de şikayet olarak bulgusu bu, ağrı. Onun dışında makat ağzında çatlak dediğimiz durum var, makat ağzı çatlağı. Onun en büyük hastaya şikayeti, makattan meydana gelen ağrı. Özellikle dışkılama sırasında ve dışkılama sonrasında devam eden ağrı ve bazen dışkılama sırasında oluşan kanama. Bu makat ağzı çatlağının bulgusu oluyor. Makat ağzında o demin bahsettiğim fistül, delik veya apse gibi lezyonlarda da makatın yaklaşık 2-3 cm kenarında ufak bir delik oluyor, o delikten akıntılar oluşuyor. Çamaşırı kirleniyor zaman zaman orada apseler meydana geliyor gibi. Ve işte o akan sıvıya bağlı olarak makat bölgesinde kaşıntı meydana geliyor, en sıklıkla görülen tablolardan birisi makat ağzı kaşıntısı. Genelde bu dört bulgu ile bu anal bölge hastalıklarını biz görüyoruz. Şimdi özellikle dikkat etmemiz gerekli olan şey şu tabi ki, şimdi özellikle bilgisayar teknolojisi, google gibi şeyler hayatımıza girdikten sonra insanlarda doktora gitmekten ziyade, hem iş yoğunluğundan hem şeyden ziyade, makattan kanaması olan her hasta kendinde hemoroid olduğunu düşünerek ya eczacıya gidip kalfaya makattan kanamam var hemoroid ilacı alabilir miyim şeklinde başlıyor ya da google’ye yazıyor ‘makattan kanama’, ilk çıkan şu, rektum kanseri, bağırsak içerisi kanseri, koşa koşa doktora geliyor, doktor bey ben kanser mi oldum diye. 

[00:06:36.20] Spiker: Maalesef toplumumuzda böyle bir algı var.

[00:06:38.18] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Böyle bir algı var Şimdi aslında bunun zararlı tarafları da var bu durun ama iyi tarafı da şöyle şimdi hasta eğer kanser olduğu düşüncesine sahip olmasa koşa koşa doktora gelip de bu durumunu göstermek istemiyor, saklıyor utanıyor. Bizim toplumumuzun en önemli özelliği o. Yani o konuda utangaçlık var çok fazla miktarda. Ama o bir hastalık ve çok sıklıkla görülen bir hastalık, ki hemoroidel hastalık Türk toplumu için özellikle konuşursak, beslenme alışkanlıklarımızdan dolayı ve güney bölgesinde…

[00:07:16.06] Spiker: Bölge bölge değişiyor değil mi?

[00:07:16.28] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Tabi tabi değişiyor. Yenilen gıdalar ile ilgili, ondan sonra tüketilen gıdalar, baharat kullanımı falan bunların hepsi hemoroidel hastalığın gelişmesini sağlıyor. Tabi hemoroidel hastalık dediğimiz hastalık bir nevi bir bağ dokusu hastalığı. Bağ dokusu ne demek, normalde bir binayı düşünün, binanın içerisinde tuğlalar var, harç var ve o tuğlaları tutmaya yarayan demirler var. Bağ dokusu o bahsettiğimiz demirler. Şimdi eğer bağ dokusu zayıf olursa insanda, o hemoroid pakelerinde sarkmalar meydana geliyor. Aslında hemoroidel hastalık bir bağ dokusu hastalığı. O yüzden bir hastada hemoroid hastalığı varsa biraz böyle aile fertlerini araştırdığında, annesinde, babasında, işte kardeşlerinde hemoroidel hastalık olma ihtimali çok daha yüksek. O söylediğimiz coğrafi şartlar, beslenme alışkanlıkları, acılı yemek, baharatlı yemek, çok ayakta kalmak, çok oturmak gibi durumlar, bunlar sadece hemoroidel hastalığın daha çabuk ortaya çıkmasını ve kolaylaşmasını, yani biran önce ortaya çıkmasını sağlıyor.

[00:08:28.08] Spiker: Biz nelere dikkat etmemiz gerekiyor hocam peki? Baharatlı gıdalardan, kızartmalardan uzak durmamız…

[00:08:32.15] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Şimdi şöyle, hemoroidel hastalığın oluşmasını hiç bir şekilde engelleyemeyiz. Çünkü neden, temelde yapısal bir bozukluğumuz var. Saç rengimiz gibi düşünün bunu ya da burnunuzun yapısı gibi düşünün. Sadece erteleyebilirsiniz bunu. Daha fazla ilerlemesine de engel olabilirsiniz hemoroidel hastalığın. Acılı, baharatlı, çok dokunan gıdalardan uzak durarak, çok fazla ayakta kalmamak, ondan sonra…

[00:09:01.09] Spiker: Sıvı tüketmek de aslında değil mi hocam_

[00:09:02.18] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Bir nevi şeye benziyor, o bağırsak alışkanlıkları ile ilgili tabi bu. Hani bol sıvı tüketmek, posalı çok gıda tüketmek, mesela Batı toplumlarında hemoroidel hastalık çok daha fazla görülüyor. Sebebi de daha çok posasız gıda tükettikleri için çok kabız oluyorlar, çok ıkınıyorlar, çok ıkındıkları için de o hemoroidler çok yüksek miktarda basınca maruz kalıyor ve ondan dolayı da kanama meydana geliyor. Hemoroidel hastalığın oluşması daha da kolaylaşmış oluyor. Eğer hani bir kişide hemoroidel hastalık varsa ya da makatta kanaması varsa, ilk yapması gerekli olan şey mutlaka doktora başvurmak. Şuan ki sağlık sistemimizde aile hekimi arkadaşlarımız var, aile hekimlerimiz, onlar en önemli kaynağımız. Mesela sizin makattan kanamanız varsa hemen birden cerraha gitmeniz gerekmiyor. Önce bir aile hekiminize başvurmanız lazım. Çünkü aile hekimi sizin o kanamanızın gerçekten makat ağzı bölgesinden, anal bölgeden olduğunu mu yoksa daha yukarıdan kaynaklandığı konusunda sizi soruşturarak bilgilendirecek. Ondan sonra farzedelim ki dedi ki şöyle bir düşünceye sahip oldu, evet bu hastada hemoroidel hastalık var, makat ağzı çatlağı var ya da muayene de etti gördü, o zaman cerraha yönlendirecek haliyle. 

[00:10:20.15] Spiker: Kendisi de bir tedavi süreci başlatır mı hocam?

[00:10:23.07] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Başlatabilir de şöyle, mesela dışarıda gördü hemoroid pakelerini, hastanın da baya zamandan beri hemoroid hastalığı var o zaman bir hemoroid ilacı, bir hemoroid kremi yazabilir hastaya ya da çatlak için bir hemoroid kremi düzenleyebilir. Ama tabi bunların hepsi basamak tedavisi. Yani bu basamak tedavisinden sonra gelecek olan tedaviyi hasta iyi takip etmeli. O yüzden herkes kendinin önce doktoru olmalı düşüncesi oradan kaynaklanıyor. Önce biz kendimizin doktoru olmalıyız.

[00:10:53.15] Spiker: Bir de şöyle bir algı da var hocam, şimdi komşumda hemoroid var, bende de hemoroid var, ondan sonra ilacı verdi bana, aman komşum sen ver ona, aman gidelim işte alternatif tıp, bitkisel ilaçlar… Bunun üzerinde de aslında durmanızı istiyorum ben.

[00:11:05.25] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Onunla ilgili bir karikatür vardı, miladı sıfır olarak kabul etmişler, M.Ö. 2000 ve M.S. 2000 olarak. M.Ö. şöyle, al şu otu ye, al şu otu birbirine kat sür, zaman ilerliyor, 1920 antibiyotik bulundu, al bunu kullan, şunu kullan, M.S. 2000 yine al bu otu kaynat, al bu otu ye. Şimdi şöyle bir şey var, ilaç firmaları ile ilgili kullanılan ilaçlar onlar ile ilgili yazılanlar şunlar bunlar falan bir tarafa ama yani biz sonuçta profesyonel olarak yani bilim ile uğraşan insanlar olarak şunu söyleyebiliriz bizim için önemli olan şey ispatlanmış kanıttır. Kanıt ispatlanmalı. Mesela ben bunu yedim içtim, iyi oldu, bu herkese iyi gelecek diye bir şey yok. Yani mesela örnek veriyorum 1gr’lık C vitamini alabilmeniz için 10 kilo portakal yemeniz gerekli. 

[00:12:00.27] Spiker: Bu çok önemli bir detay aslında hocam değil mi? Yani herkes..

[00:12:03.04] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Şimdi mesela hesabı oradan yaparsak eğer sizin gerçekten böyle bir eksikliğiniz varsa onu tamamlamak için kayık kaşık mesela sabahları üzüm pekmezini yemeniz lazım ki demiriniz yerine gelsin gibi. O yüzden hani bir kanıta dayalı olmayan tıbbi düşünce ve fikirler bizim için önemsiz. Mesela böyle hastalar geliyor bana soruyor. Diyor ki hocam, şöyle şöyle bir şey var, internette de yazıyor, kullananlara da fayda etmiş, sizce ben bunu kullanmalı mıyım? Bu soruya her doktorun vereceği cevap şudur, ben bu konuda size hiç bir şekilde kullan veya kullanma şeklinde bir şey söylemem. Neden, bu tamamen sizin kendi kişisel şeyiniz. Ama tıbbi olarak bunu kullanmanız gerekmiyor.

[00:12:44.03] Spiker: Evet hocam. Teşekkür ederiz. Peki hocam, hemoroidin evreleri var, hemoroid kaç evrede oluşmaktadır. 

[00:12:50.06] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Aslında hemoroidi şöyle düşünmek lazım, hemoroid tabiri M.Ö., yani dinlere falan dayanan bir süre. Onunla ilgili çizimler var ve bunun ile ilgili İbn-i Sina’nın çizimleri var. Yani basur tedavisi ve onun muayenesi ile olan çizimleri var. Hemoroid aslında şu demek, makat bölgemizde vücudumuzun her yerinde olduğu gibi bir toplar damar ağır sistemi var. Makat bölgemizin içerisinde. O toplar damar ağı sisteminin görevi şu, şişerek bir yastıkçık görevi görüp orayı kapatmak. Böylece kendiliğinden gaz çıkışını, kendiliğindin dışarı sıvı çıkışını, dışkı artıklarının dışarıya çıkışına engel olmak. Aslında her insan için ihtiyaç olan bir şey. Mesela makat bölgesine yakın kanseri olan hastalarda, o makat bölgesini eğer biz iptal edersek o bölgeye bağırsağını bağladığımız hasta mesela dışkısını tutamıyor. Gelen dışkı gidiyor o yüzden hastaya kolostomi açmamız gerekiyor. O yüzden o hemoroidel yastıkçıklar bizim için çok önemli. Hemoroid hastalığında ise işte bu toplar damarları tutan bağ dokusundaki zayıflıktan dolayı hemoroidler aşağı doğru sarkıyorlar. Normalde anal çizgi dediğimiz makatımızın en alt kısmından itibaren ilk 2 cm’lik kısımda bu hemoroidler gözüküyor. Hemoroidleri biz genelde ikiye ayırıyoruz. İç hemoroidler ve dış hemoroidler olarak. İç hemoroidleri hastalık olarak dört evreye ayırıyoruz. Bir, iki, üç ve dört diye. Dördüncü evre hemoroidte hemoroidlerin tamamı dışarıdadır, hasta hemoroid pakelerini, hemoroid parçalarını eli ile içeriye itmeye çalışsa bile onlar kendiliğinden dışarıya çıkar. Üçte, içeriye ittiğinde içeriye girer, dışarıya çıkmaz. İkide, dışarıda bir şeyler bellidir ama böyle çok bariz dışarıya çıkan bir şey yoktur. Birde ise hiç bir şey yoktur, sadece hastanın kanama şikayeti vardır. 

[00:14:54.15] Spiker: Peki hocam ilk evrede nasıl bir yol izlemelisiniz hastanıza?

[00:14:57.00] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Şimdi evre bir hemoroid nedeni ile gelen hastada…

[00:14:59.15] Spiker: Erken teşhis mi aslında hocam ilk evresi bu?

[00:15:03.18] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Aslında şöyle yapıyoruz, genelde standart uygulamamız şu, eğer bir hasta 40 yaşından büyükse bu bir algoritma, yani bir sitem. Hasta 40 yaşından büyük mü küçük mü? 40 yaşından büyük. Kanama ilk defa mı oldu, daha önce var mıydı? İlk defa oldu. O zaman mutlaka 40 yaşından büyük ilk defa kanaması olmuş olan bir hastaya bir kere rektal bir muayene yaıyoruz parmaklı bir muayene. Rektal muayenede parmaklarımıza belirgin bir şey gelmedi. Hastanın bağırsak alışkanlıklarında değişiklikler var, mesela son zamanlarda kabız, isal oluyor gibi, o zaman diyoruz ki hastaya…

[00:15:40.28] Spiker: Beslenme düzenini mi değiştiriyorsunuz hastanın?

[00:15:42.13] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Hayır. Diyoruz ki bir kolonoskopi yapalım size. Çünkü bağırsak içerisinde kanama ile seyreden sadece hemoroid hastalığı yok. Bağırsak içerisi polipleri dediğimiz et parçaları var, onlar ileride kansere dönüşebiliyor veya bağırsak içerisinde kanser olabiliyor. Hemoroidi de var. Yani aynı anda hem hemoroidi var, ama aynı zamanda bağırsağında kanser de var. Şimdi biz hastaya mesela dışarıdan baktık hemoroid gördük, 40 yaşında kanaması yeni başlamış. Bunda hemoroid var diye hemoroid ilacı yazdım, hastayı 6 ay gönderip, hastaya çok büyük bir zaman kaybettirebiliriz. O yüzden standart yapmamız gerekli olan şey şu, eğer makattan gerçekten kanaması varsa, hastada gaitada gizli kan diye bir test yaptırtıyoruz. Onda da [00:16:25.28] ?? varsa eğer o zaman hastaya kolonoskopi yapmak istiyoruz mutlaka. Ama hasta geldi, benim zaten daha öncesinden beridir, uzun zamandar beri hemoroidim var, kanaması var, dışarıdan baktığımız zamanda gerçekten evre 4 hemoroidi varsa, evre 4 hemoroid. Ama evre 1 hemoroid ise hastaya kabız kalmamasını söylüyoruz. Kabız kalmamak için de mutlaka posalı gıdalar tüketmesi gerekiyor. Zaten sürekli herkesin söylediği şeyler. Posalı gıdalar derken, bol yeşillik. Türk toplumunun geleneksel yemek sisteminde ola her şey yani. Pırasa, lahana, şu an çocukların tüketmediği, sevmediği gıdalar. Onlardan mümkün olduğu kadar çok tüketmek gerekli. Bunun ile ilgili sadece şöyle bir öneride bulunuyorum ben bazen hastalara, yulaf kepeği denilen özellikle bu daha çok protein ağırlıklı diyet yapan kişilerin tükettikleri bir ürün var, yulafın kepeği. Marketlerde satılıyor. Her akşam bir yoğurtun içerisine iki kaşık koyup eğer bunu yerlerse bu çok iyi bosa bırakan bir şey ve çok su içerlerse bu bağırsaklarındaki o dışkılama sorununu tamamen ortadan kaldırmış olacaklar. Şimdi buna dikkat etmesini söylüyoruz. İşte uzun oturuşlar yapmayın, uzun süre ayakta kalmayın, dar elbiseler pantolonlar giymeyin. Ondan sonra ve bir kaç tane ilacı var standart zaten, her yerde bilinen ilaçlar var, hapları kremleri var. [00:17:57.04] ?? fitilleri var. Bunları kullanın diye hastaya önerilerde bulunuyoruz. Eğer hastalar bunlardan fayda görmedi ise o zaman lokal poliklinik şartlarında yapılan tedaviler var. Onlar da işte bu kanayan hemoroidlerin…

[00:18:10.23] Spiker: Ameliyatsız teknikler mi hocam?

[00:18:11.29] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Ameliyatsız teknikler evet. Yani ameliyatsız teknik diyebiliriz bunlara. Üç tane yöntem var bunun ile ilgili. Bir tanesi, hemoroidin köküne yani o var olan hemoroid pakesinin tam dip tarafına onu boğduracak bir bant koyuyoruz. Bant ligasyonu deniyor bu. Hemoroidin köküne bağlandığı için üst tarafında beslenme bozukluğu oluyor ve bir hafta içerisinde üst taraf dökülüyor. Çürüyor işte bir nevi o. İkincisi, bu pakenin köküne skleroterapi denen onun damarını kapatacak bir madde enjeksiyonu yapıyoruz. Üçüncüsü de soğrulmuş veya normal ultra viyole ışığının biraz daha yüksek dereceli olanının infrared dediğimiz bir yöntem var, o da hemoroid pakesinin üzerine kanayan bölgeye yüksek ısıda bir kaç atış yaparak onları kapatmaya çalışıyoruz. Evre bir de tedavi seçenekleri bunlar.

[00:19:04.23] Spiker: Peki tamamen ortadan kalkmış oluyor mu hocam? Tekrarlayabiliyor mu?

[00:19:07.03] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Hayır. Yani tamamen ortadan kalkması derken şöyle, şimdi bir hemoroid hastasının benim hiç kanamam olmasın, hayatım boyunca bir daha hiç kanamam olmasın demesine cevap olarak eğer bu hastanın evre 4 hemoroidi varsa, 4. evre hemoroidi varsa bu hastaya böyle bir şey deme şansımız, ameliyatsız tedaviler ile mümkün değil. Üçte de değil. İkide de değil aslında. Birde yani sağlayabiliriz bir süreliğine, eğer hasta da buna çok dikkat ederse. Yeme içme alışkanlıklarına dikkat ederse.

[00:19:43.22] Spiker: Aslında en önemli detay da hocam beslenmeden geçiyor yine de…

[00:19:47.15] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Beslenme kolaylaştırıyor, işin daha hızlı ortaya çıkmasına sebep oluyor. Evreler ilerledikçe yani ikinci evre, üçüncü evre ve dördüncü evre ilerledikçe o zaman bu poliklinik şartlarında yapılabilecek tedavilerin seçenekleri de cerrahiye kaymaya başlıyor.

[00:20:06.09] Spiker: Hocam az önce de açılışta bahsettim, neo lazer, smart lazer diye bahsetmiş olduğumuz tedavi şekilleri midir? Türkiye’ye ilk getiren siz..

[00:20:15.01] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Yani şöyle, şimdi hemoroid tedavisinde hastaların bizden istedikleri şeyler var. Birincisi şu, hocam ameliyattan sonra benim hiç kanamam olmasın bir daha. Dışkılama sırasında hiç ağrım olmasın. Hemen işe döneyim. Yani yarın hemen ertesi gün iş başı yapayım. İkincisi zaten bu ameliyat korkusu var. Şimdi klasik, 1800’lü yıllardan beri yapılan klasik bir cerrahi yöntem var. Eski yöntem denilen, halen daha da uygulanabilen yöntemler bunlar.

[00:20:45.17] Spiker: Yapılıyor mu hocam hala?

[00:20:46.04] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Tabi yapılıyor. Yani yapmamız gerekli olan hastalar da oluyor. Şimdi bunu yaparken de bazı şeylere dikkat etmemiz gerekiyor. Ama tabi bu yöntem genelde makat bölgesi çok ağrılı bir bölge olduğu için yaptığımız işlemlerin sonrasında hastalarda ağrı meydana gelebiliyor, ister istemez mutlaka geliyor. O yüzden işte hep böyle acaba ağırsız hemoroid hastalığını nasıl tedavi edebiliriz, nasıl olabilir şeklinde bu konu ile ilgili çok fazla miktarda çalışma ve Batı’da özellikle çok fazla araştırma yapılmış ve o çalışmadan sonrasında İtalyan cerrahı var [00:21:22.03] ?? tarafından 1998 yılında, normalde biz kalın bağırsak tümör ameliyatlarında kullandığımız bir [00:21:29.15] ?/ dediğimiz bir malzemeyi bir ameliyatın yapılışı şeklinde uygulayarak ilk defa yapan kişi olmuş İtalyan cerrah. Ve o cerrahın uygulamasından sonra ağrısız hemoroid ameliyatı diye çok yaygın olarak, özellikle 96-97-98’den sonra yaygın bir şekilde yapılmaya başlandı. Hatta şu anda mesela dünyada en fazla Çin’de çok görülüyor.

[00:21:54.23] Spiker: Yapılıyor tedavisi?

[00:21:54.23] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Tabi!. Hindistan’da çok fazla miktarda, çünkü çok sıcak ülke, çok baharat tüketiyorlar, Pakistan’da longo, bu yöntem sıklıkla çok fazla miktada yapılıyor. Bu ağrısız bir yöntem. 

[00:22:05.24] Spiker: Bu longo diye bahsetmiş olduğunuz yöntem mi hocam?

[00:22:07.26] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Longo dediğim yöntemden bahsediyorum. Şimdi bu yöntemin ve onun dışındaki diğer alternatif yöntem bu hemoroid dediğimiz, bu iki yöntem de aslında biraz hemoroidin anatomisi ile yani damar ve beslenmesi ile ilgili olan teknik bunlar. Diğer bir yöntem hemoroidin normalde makat bölgesini 360 derece düşünürsek, saat 3, 7 ve 11 hizasından atardamar beslenmesi sağlanıyor hemoroidin, bir düşünce olarak şöyle bir şey yapılmış. Acaba biz bunların atardamarlarını biraz yüksekten bağlarsak ve aşağıya sarkmış olan hemoroidi yukarıya doğru büzdürebilirsek, çekebilirsek tedavi sağlayabilir miyiz diye yine İtalyan’lar düşünmüş bunu ve trans hemorrhoidal doppler denilen bir sistem geliştirmişler. Bu sistemde longoya benzer bir sistem ve bu da ağrısız bir yöntem. Bunda da hemoroidin o atardamar sistemleri bağlanıyor doppler aracılığıyla…

[00:23:04.00] Spiker: O hangi evrede hocam uygulamış oluyorsunuz?

[00:23:06.20] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: İkiden sonraki evrelerin tamamında. İki, üç ve dörtte uygulanabiliyor ve hemoroid pakeleri yukarıya doğru çektiriliyor. Diğer son ağrısız yöntem diye bahsettiğimiz yöntem ise lazer. Lazer tabi şu anda tıp teknolojisinde çok sıklıkla fazla miktarda kullanılıyor. Sonra işte hemoroidte nasıl kullanabiliriz acaba bunu diye düşünmüşler. Şimdi normalde bu lazer teknolojisinde lazerin çıkardığı bir dalga boyunda bir ışın var. Bu dalga boyundaki ışın dokuya da zarar verebilir. Dokuyu da kesebilir ama dokuya zarar vermeden sadece toplar damarların içerisindeki kan pulcuklarına da zarar verebilir. Bunu sağlamak amacı ile 1470 nanometre dalga boyunda bir tespit yapmışlar. Mesela bu gün herhangi bir demir atölyesine gitseniz orada demiri kesen lazerler de 1470 nanometre boyunda çalışıyorlar. Şimdi buradaki espri de şu, hemoroid pakesinin içerisine kalemin ucu kadar incelikte bir propla girilerek hemoroidi besleyen atar damarın olduğu bölgeye ve onun hemen yan tarafına, toplamda her bir hemoroid pakesi için 5 kez atış yapılıyor. Yani 5 kes makineye basılıyor. O 5 basımda homoroid çıkan lazer dokusu etraf dokuya zarar vermeden sadece toplar damarların duvarlarını yapıştırıyor. [00:24:39.16] ?? yapıyor, yani burkuyor onları demir atomlarına etki ederek. Bu da işte son..

[00:24:44.25] Spiker: Aslında tamamen ortadan kaldırıyor hocam öyle değil mi?

[00:24:48.13] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Yani kaldırma derken hastalığın damarları büzdürüyor ve fikse yapıyor, fiksasyon yapıyor, duvara yapışmasına sebep oluyor. Tabi çok etkili bir yöntem. Neden, hastaların istedikleri şeyler var ya, ameliyat sonrasında kanamam olmasın, gerçekten olmuyor. Amaliyat sonrasında ağrım olmasın, gerçekten olmuyor. Hemen ertesi gün işe döne bilir miyim, evet, gerçekten öyle. Zaten işlem çok uzun sürmüyor. Bütün bu saydığım üç yöntem, longo, [00:25:18.28] ?? ve lazer yöntemlerinin tamamı maksimum 15 dakika sürüyor. Sedasyon [00:25:24.11] ?? yapılıyor, yani hastayı biz tamamen uyutmuyoruz bu üç yöntemle de. Sadece hasta hafif uyur gibi oluyor, biz o bölgelere lokal anestezi yapıyoruz. İşlem 10 dakika 15 dakika sürüyor, hasta uyanıyor, servise çıkıyor.

[00:25:36.11] Spiker: Peki normal yaşantısına, tekrar ertesi gün dönebiliyor mu hocam?

[00:25:38.19] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: 3 saat sonra evine gidiyor. En büyük avantajı bu. Şimdi mesela sonradan düşünüyorum, şimdi ben mesela bir hemoroid hastası olsam bana böyle bir tedavi yapılsa, şimdi son soruş şu? Hocam tekrar eder mi bu yöntem. Şimdi normal klasik cerrahi, yani normal çıkartarak yaptığımız cerrahi de eğer makatın tamamındaki bütün hemoroid pakelerini çıkartırsak makat daralacağı için hasta tuvaletini yapamaz. O yüzden atlama bölgeleri olur. Şurayı alırız, hemen yan tarafını bırakırız, burayı alırız, yan tarafını bırakırız, ki hastanın makatı tamamen daralmasın diye. o arada kalan bölgeler ileride tekrardan şişip hemoroid olabilir. Yani nüks olabilir. Açık cerrahi için konuşuyorum. Bu anlattığım üç yöntemdeki nüks oranları, açık cerrahideki nüks oranlarından daha az. En büyük avantajı şu, farzedelim ki 5 yıl sonra tekrar etti, çok kolay uygulanabiliyor, ameliyat sonrasında ağrınız olmuyor, ertesi gün hemen iş başı yapabiliyorsunuz, arabanıza binip…

[00:26:44.24] Spiker: Gayet kolay, pratik bir yöntem.

[00:26:46.09] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Aynen. O yüzden…

[00:26:47.27] Spiker: Herkese uygulanabiliyor mu hocam, belli bir yaş aralığı var mı?

[00:26:51.04] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Hayır herkese uygulanabiliyor. Ama şöyle bu yöntemlerin üçünde de tercih tamamen, hani mesela ben sadece lazer uyguluyorum, ben sadece [00:27:02.16] ?? uyguluyorum, ben sadece longo yapıyorum, ben sadece klasik cerrahi yapıyorum şeklinde bir uygulama yapmıyoruz biz. Biz hastanın ihtiyaçlarına göre davranıyoruz. Hasta mesela bakıyoruz ki gerçekten, şöyle düşünün 70 yaşında, kalp problemleri olan, şeker hastalığı olan, şeker hastalığı kalp ilaçları kullanan, sistemik hastaları olan, aspirin kullanan ve aspirini bu ameliyat için 5 gün kesen, onun yerine başka kan sulandırıcı kullanmaya başlayan bir hastaya longo yöntemi uygulayamayız. Doku çıkartıyoruz ve birleştirme yapıyoruz. Çünkü kanama…

[00:27:42.17] Spiker: Peki hocam daha öncesinde ilaçları kesmesi gerekir mi bu durumda?

[00:27:46.10] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: İşte biz zaten onu anestezi doktoru görüyor hastayı 5 gün öncesinden bu ilaçları kesip onların yerine kanamaya sebep olmayacak ama kan sulanmasına da devam ettirebilecek bazı iğneler var onlardan başlıyoruz 5-6 gün öncesinde. Mesela böyle bir hastaya longo uygulamıyoruz. Böyle bir hastaya mesela söyledim [00:28:07.21] ?? artı lazer uyguluyoruz mesela. Doku çıkartmıyoruz. Çıkartıcı kesici işlem yapmıyoruz. Daha [00:28:16.20] ??, hastaya daha az zarar verecek işlem yapıyoruz. Çok genç bir hasta mesela 17-18 yaşında bir hasta, hemoroidleri var, ona mesela longo yapmıyoruz, doku çıkartmak istemiyoruz.

[00:28:25.20] Spiker: Hastaya göre değişiyor aslında değil mi?

[00:28:27.12] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Şimdi bu üç yöntemin, yani klasik cerrahi dışında saydığım bu üç yöntemin en büyük avantajı şu, makatın anatomisi tamamen korunmuş oluyor. Yani hiç bir doku çıkartılmıyor, dikiş olmuyor, oturma banyosu olmuyor, en büyük şey o. Hastalar 5 gün oturacağım 6 gün oturacağım, 7 gün oturacağım gibi sıkıntılar yaşamıyor. Yani bu üç yöntemde gerçekten çok konforlu ve etkili yöntemler ve bunlar gerçekten de [00:28:55.14] ? cerrahi kongrelerinde şu anda en çok konuşulan, revaçta olan, hekimlerin çoğunun uygulamak istediği ve uygulamaya çalıştığı yöntemler. Bizim için tek sorun şu, tabi bizim devlet hastaneleri bu konularda çok fazla…

[00:29:09.17] Spiker: Peki hocam devlet hastanelerinden az önce bahsettik ama longo yöntemi mi kullanılıyor?

[00:29:13.21] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Yok! Devlet hastanelerinde genelde klasik yöntem uygulanıyor. O yüzden bizim hastalarımızın kafasında hep komşularının devlette oldukları ameliyatları olduğu için, hasta, ben hemoroid ameliyatı oldum, öldüm, sakın sen olma diyor, o adam da geciktirebileceği kadar geciktiriyor. Geciktirdikçe de ne oluyor, daha da büyüyor iş. İşlem daha da büyüyor. Bir de şöyle bir şey var, yani tıpta hastalık yok, hasta var. Her hasta çok farklı. Her hastaya farklı uygulamalar yapmak gerekil. Birisinin ağrı eşiği çok yüksek, birinin ağrı eşiği çok düşük. Aynı ameliyatı yapıyoruz, iki hasta farklı odalarda, birisi sabaha kadar, ameliyattan sonra ikinci saatte bakıyoruz hasta oturuyor, ben ne zaman eve gideyim diyor, öteki hasta yandaki hasta koma halinde yatıyor, bana ağrı kesici yaptırın diyor. Hastalar arasında farklılık oluyor. Ama bu saydığım üç yöntem de genel olarak ispat edilmiş en pratik, en kolay uygulanabilir yöntemler.

[00:30:11.08] Spiker: Evet hocam, yavaş yavaş programımızın sonuna geliyoruz ama ben hemen size şunu da sormak istiyorum. Meden Live’nin yapmış olduğu bir sistem var. Biraz ondan bahseder misiniz bize? 

[00:30:20.14] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Meden Live sistemi şöyle bir sistem, bu sistemin amacı Türkiye’de genelde doktorların hani tanıtıldığı siteler var, doktorların bir araya geldiği, doktorları anlatın, bu doktor şunu yapıyor, şunları yapmış falan şeklinde. Meden Live sisteminin diğer bu sistemlerden farkı şu, Meden Live, güvendiği, tecrübesini ispatlamış olan hekimleri bir arada buluşturuyor ve onlara belli hastanelerde ameliyat yapma imkanları tanıyor, hasta ile sistemi buluşturuyor. Yani hasta ile bu doktoru buluşturuyor, karşılaştırıyor ve o hasta ile konuşma başlangıcından itibaren hastanın hastaneye yattığı ve ameliyat olduğu günden sonraki bütün takiplerini bu sistem yapıyor. Hasta tercihini istediği hastanede kullanabiliyor. Özel hasta ise ben Acıbadem Hastanesi’nde ameliyat olmak istiyorum, Memorial’de olmak istiyorum, şurada olmak istiyorum, burada olmak istiyorum diyebiliyor, tercihlerini yapabiliyor. O sistemin içerisine dahil olan…

[00:31:26.10] Spiker: Aslında hasta doktorunu kendi mi seçmiş oluyor hocam? Doktoru nerede çalışıyorsa…

[00:31:28.06] Doç. Dr. Gökmen Öztürk: Evet kendi seçmiş oluyor. Doktor ile ilgili ayrıntılı bilgiler de var bu sistemin içerisinde. Yani bir nevi aslında şey gibi, doktorunu seç sistemi gibi bir sistem bu sistem. Türkiye’de çok fazla, fazla değil hatta hiç yok bu sistem. Yeni yeni uygulanmaya başlanan bir sistem. Ben de o sistemin içerisinde çalışan hekimlerden bir tanesiyim.

[00:31:47.20] Spiker: Evet hocam, çok teşekkür ederiz vermiş olduğunuz değerli bilgilerden dolayı. Ağzınıza sağlık, ayağınıza sağlık diyoruz. Evet sevgili izleyiciler, Gökmen Hocam ile programımızın sonuna gelmiş bulunmaktayız. Bir dahaki programımızda görüşmek dileğiyle sağlıklı kalın hoşçakalın.

Meden Live TV’nin bu programını beğendiyseniz, buna benzer yayınları daha sık görerek Meden Live Sağlık Grubu doktorlarının yaşam standartlarınızı düzenlemesine yardımcı olmak için ip uçlarını, tıp dilinden uzak ve anlaşılır önerileri ile bilgi alabilmek için videomuzu beğenmeyi ve Meden Live TV’ye abone olmayı unutmayın.

Bir cevap yazın

Buraya yazacağınız E-Posta adresiniz herkese açık yayımlanmayacaktır. Required fields are marked *

Arama

+

DOKTORUNUZA ÜCRETSİZ MUAYENE

HEMEN Formu doldurun!

OLABİLECEĞİNİZİ BİLİYOR MUYDUNUZ?

Randevunuzu oluşturmak için arayalım!